تاریخچه گرافیک رایانه چیست؟!

گرافیک رایانه

هنر طراحی تصاویر، خطوط، نمودارها با استفاده از کامپیوتر و به وسیله برنامه نویسی را گرافیک کامپیوتری می گویند. پیکسل کوچکترین تصویر گرافیکی یا واحد نمایش تصویر در یک صفحه نمایش است. می توان پیکسل را بنیادی ترین ذره در طراحی دانست.

پیشرفت‌های که در علوم مهندسی برق، الکترونیک و همچنین توسعه‌هایی که در تلویزیون ها به وجود آمده بود باعث پیشرفت گرافیک کامپیوتری شده است. اغلب این پیشرفت‌ها و توسعه‌ها به اوایل قرن بیست میلادی برمی‌گردد. هنر توسط برادران لومیر وارد تصویر شد. آنها در سال ۱۸۹۵ از نمایشگرها برای ساخت جلوه‌های ویژه در فیلم ها استفاده کردند.

مشکل این نمایشگرها این بود که محدویت‌های فراوانی داشتند و کار با آنها برای هر کسی امکان پذیر نبود. بعد از اختراع اولین لامپ اشعه کاتدی که به عنوان لامپ براون شناخته می شد. نمایشگرهای اسیلوسکوپ و پنل‌های کنترل نظامی در سال ۱۸۹۷ میلادی ساخته شدند.

این نمایشگرها اولین نمایشگرهای دو بعدی الکتریکی بودند. آنها قابلیت برنامه‌ریزی و پاسخ دهی به ورودی که کاربر وارد می کرد را داشتند. با این وجود تا دهه ۱۹۵۰ گرافیک ‌رایانه‌ای، یک رشته شناخته شده نبود. پس از جنگ جهانی دوم، با انجام تحقیقات دانشگاهی و آزمایشگاهی بر روی کامپیوترهای پیشرفته و با توسعه فن‌آوری‌ هایی همچون رادار، هواپیماهای پیشرفته، و پرتاب موشک در زمان جنگ توسط ارتش ایالات متحده، به شکل یک رشته تحصیلی ظاهر شد. برای پردازش اطلاعات چنین پروژه‌هایی نیاز به نمایشگرهای جدید بود. این امر باعث شد که گرافیک رایانه ای گسترش پیدا کند

دهه ۱۹۷۰، تبدیل گرافیک به واقعیت

 
 

 

 

پیشرفت‌های زیادی در این دهه در حوزه گرافیک رایانه ای انجام شد، مخصوصا در مورد تبدیل گرافیک به واقعیت. این امر به دلیل استخدام «ایوان ساترلند» در دانشگاه یوتا در دهه ۱۹۷۰ بود. کلاس گرافیک ‌رایانه ای پیشرفته که توسط «ساترلند» و «دیوید کانون ایوانز» تشکیل می شد کمک های شایانی به این رشته کرد. بسیاری از دانشجویان این دو نفر بعد ها مهمترین شرکت‌های صنعتی از جمله Pixar ، Silicon Graphics و Adobe Systems را بنیان گذاری کردند

 
 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *